Milyen nyaralásokat, utazásokat tartasz tartalmasnak? Az igazán, mélyen pihentetőeket ahol csak lazulsz, vagy azokat, amelyekben sok a kihívás? Ha inkább kalandor vér csörgedezik az ereidben, felveheted bakancslistádra a következő helyeket, hogy végigjárhasd őket! Ezek a vad utak olyan mennyiségű adrenalint pumpálhatnak beléd, amitől teljesen egyedi képet kaphatsz a világról.
(A képekre kattintva, megtekintheted őket nagy méretben is!)
1. Fotu La – India legmagasabb, még járművekkel járható hágója. Ez a út köti össze Ladakh-t és Kasmírt. A szűk úton nem csak a korlát hiánya okozhat problémát az autósoknak, de egyéb akadályokkal is meg kell küzdeniük, mint az a képen is jól látható.
Zoji La, India
2. Ha lélegzetelállító kilátást, izgalmas hegyi utakat és csábító, misztikus tájakat keresel, nem is kell messzebb menned, mint a híres Romániába. Itt mehetsz végig a Transzfogaras hágón.
Még Ceausescu építettette a kommunizmus évei alatt. Csodálatos tájakon át vezet, a világ legjobb, legjárhatóbb hágójának tartják az utazók.
3. Egy túlélő túrának is megfelel az alaszkai Dalton Highway, melyet annak idején olajkutatás és csővezeték lefektetés céljából építettek. Közép- és Észak-Alaszkán át fut az Északi-sarkig, majdnem a Jeges-tengerig. Nem érdemes lerobbanni rajta, mértek már -74 fokot is a tenger közelében. A világ legveszélyesebb utai között tartják számon. Rendkívüli elővigyázatosságot igényel keresztülhasítani rajta!
4. Ha motorral vágnál neki a világnak, akkor be kell tervezned Khardung La-t. A Himalájában található Khardung La hágó elvileg 5380 méterre visz fel, még ha nem is egyszerű megközelíteni az oxigénben szegény levegő és a foghíjas infrastruktúra miatt.
Németh Ákos kebelbarátom Africa Twinje nyergében már feltérképezte a környéket (is)!
Az én kréjzi barátom egyedül, útitárs és kísérők nélkül jutott fel a világ legmagasabb pontján fekvő országútjára…
5. Híres a rendkívüli veszélyességéről, ezért 1995-ben az Inter-American Development Bank a világ legveszélyesebb útjának nevezte el a bolíviai Yungas utat. Egy becslés szerint évente 200-300 ember veszti életét itt. Éppen ezért számos keresztet helyeztek az út szélére, azokon a helyeken ahol az autók a szakadékba zuhantak. Összeköti az Amazonas esőerdőt Észak-Bolíviával. Amint elhagytuk La Pazt, az út mintegy 4650 méter magasba emelkedik. Mielőtt a La Cumbre hágónál hirtelen 1200 méterre csökken Coroico városánál, elképesztően meredek sziklák tetején kanyarog. Az extrém lejtés miatt legalább 600 méteren keresztül az „ösvény” szélessége nem haladja meg a 3,2 métert, ráadásul a védőkorlát hiánya miatt nagyon veszélyes, sőt, eső, köd és por korlátozhatja a látási viszonyokat. Sok helyen a felszín sáros és laza. Egy helyi szabály meghatározza, hogy a lefelé ereszkedő sofőröknek soha sincs elsőbbségük, és mindig az út külső szélén kell haladniuk. Ironikus, de pont extrém veszélyessége miatt lett közkedvelt utazás célpont a 90′-es években! A hegyi kerékpározás rajongóinak kedvenc helye, mert nagyon meredek, és lefelé haladva 64 km-en keresztül egy aprócska emelkedőt leszámítva, csak lejtők vannak. Mostanság sok utazásszervező kínál útmutatókat, közlekedési lehetőségeket és felszerelést. Emellett persze a hely roppant veszélyes marad – 1998 óta legalább 18 kerékpáros halt meg.
6. Atlanterhavsveien, azaz Atlanti-óceáni Út, Norvégiában. Ez a különleges, nem mindennapi út Eidétől vezet egy szigetcsoporton át Averøyig, ami Møre og Romsdal megyében található. 8,3 kilométer hosszú, a legnagyobb emelkedő pedig 8%-os.
2005-ben elnyerte az évszázad norvég konstrukciója díjat!
7. Régen, az egyetlen mód arra, hogy eljussunk Guoliang faluhoz az volt, hogy keresztülgyalogolunk egy völgyön, meredek sziklák mellett, majd megmászunk egy kőből kivájt lépcsőt. A világtól való elszigetelődés miatt a falu szellemtanyává válásra volt ítélve. A kínai kormány 1972-ben döntött a sorsáról, nem éri meg milliókat fektetni egy olyan útba, amit csak alig 300 ember használna. Ekkor a falusiak eldöntötték, hogy ők maguk építik meg azt, mert ez az egyetlen esélyük kapcsolatot teremteni a külvilággal. Tizenhárom falusi lakos 5 évébe került befejezni az 1200 méteres Guoliang alagutat. Nagyjából 5 m magas és 4 m széles. Ez a szélesség elég két egymás mellett elhaladó járműnek. (Sok esetben a Guoliang alagút fényképeit tévesen a bolíviai Yungas út néven tüntetik fel.)
8. Passage du Goic átjáró, Franciaország.
A Passage du Gois egy aszfaltozott és kockaköves, kb 2 és fél méter széles töltés, mely összeköti Noirmoutier szigetét Beauvoir sur Mer városával. Az átjárót naponta kétszer teljesen elönti a tenger, így csak bizonyos időpontokban járható. (A videóban láthatod, hogy amikor járható időszakban van, akkor is igen félelmetes, versenyt futsz a természet szeszélyeivel…)
2011.júliusában innen startolt a Tour de France, oldalszél, eső és bukások tömkelege. Nem bizonyult klassznak az ötlet.
Szerintem ez egy fantasztikus módja annak, hogy megismerjük a világot, mielőtt nekivágunk. Így hát a következő részét hamarosan hozom 😉
Szerző: Gini Papp – Zacc
(Források: mashable, youtube, wikipedia)
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: