Csak engem ver le tokától bokáig a víz, amikor az autómban felvillan egy visszajelző lámpa? A jeges rémülettől már $ jelek villognak a szemeim előtt, és szinte borítékolnám, hogy ez semmi jót nem jelenthet.
Ezeket gyűjtötte össze egy lelkes fickó a Redditjén és útjára indult a facebookon is magyarul. Tisztázza a jelzéseket, igyekszik a 64 leggyakrabban megjelenő szimbólumról világos képet adni. Ezután már ne parázz, ha a műszerfalon megjelenik, csak mentsd el ezt a bejegyzést és csapd fel, ha szükséged van rá!
1. Első ködlámpa bekapcsolva.
2. Szervokormány berendezésben valami hiba lépett fel. Amennyiben világít a visszajelző lámpa érdemes kiolvasni a kompjutert, mert nagy valószínűséggel tárolt hiba is lesz. A szervíz felkeresése haladéktalanul szükséges.
3. Hátsó ködlámpa (zárófény) bekapcsolt állapotban.
4. Az ablakmosó folyadékot pótolni szükséges.
5. A fékbetét nagy valószínűséggel elérte a kopás határt. Mindenképp fel kell keresni egy szakszervízt a fékberendezés ellenőrzése, szükség esetén javítása céljából.
6. A tempomat (sebességtartó elektronika) be van kapcsolva.
7. Az irányjelző működésben van.
8. Hiba az eső- és fényérzékelő berendezésben. Hibátlan működés esetén ez a rendszer indítja be az ablaktörlőt, ha elered az eső, és kapcsolja fel a világítást, ha az autó például egy alagúthoz ér.
9. Az automata váltó téli üzemmódban van. Ilyenkor az autó kisebb motorfordulatszámmal és csökkentett hajtóerővel indul el.
10. Információ megjelenítés.
11. Izzógyertya/izzítás visszajelzés. Ha folyamatosan világít, az izzítás folyamatban van, ha villog, hiba lépett fel a rendszerben.
12. A külső hőmérséklet fagyponthoz közel vagy fagypont alatt van.
13. Gyújtáskapcsoló figyelmeztető lámpája. Ha a kocsi nem indul, a hibát a kulcs chipje, vagy a gyújtáskapcsoló körül lévő gyűrűantenna hibája okozhatja. Érdemes a pótkulccsal próbálkozni. Ha továbbra sem indul az autó, szakemberhez kell fordulni.
14. A kulcs nincs az autóban (a kulcs nélküli indítórendszerrel ellátott autókban). A lámpa általában akkor gyullad ki, amikor a kulcsot úgy vesszük ki az autóból, hogy a motor jár. A kulcsot tegyük vissza az utastérbe.
15. Cseréljük ki az elemet a távirányítóban. amennyiben nem boldogulunk vele bízzuk szakemberre.
16. Távolság-figyelmeztető lámpa. Az előttünk haladó autó túlságosan közel van hozzánk.
17. Nyomjuk le a tengelykapcsoló pedált.
18. Nyomjuk le a fékpedált.
19. Kormányzár-figyelmeztető lámpa. A rendszer bekapcsolt vagy meghibásodott, érdemes szakemberhez fordulni.
20. A távolsági fényszóró be van kapcsolva.
21. Az abroncsban alacsony a nyomás, fújjunk levegőt a gumiba.
22. Oldalfény világítás aktív.
23. Cseréljük ki a kiégett izzót, vagy helyezzünk be a teljesítménynek megfelelőt.
24. A féklámpa nem működik. Ellenőrizzük a biztosítékot vagy keressünk fel egy szakszervízt a hiba pontosabb behatárolása érdekében.
25. A dízel részecskeszűr lámpája. Villoghat vagy világíthat, ilyenkor érdemes mielőbb felkeresni egy szakszervízt.
26. Vonóhorog-figyelmeztető lámpa. Érdemes ellenőrizni a kocsi és az utánfutó összeköttetését.
27. A légrugó rendszerében hiba következett be. Szakszervíz nélkül szinte lehetetlen megállapítani illetve javítani a hibát.
28. Sávelhagyásra figyelmeztető lámpa.Térjünk vissza a forgalmi sávunkba..
29. Meghibásodott katalizátor. Csere előtt érdemes alaposan átvizsgáltatni, mert lehet, hogy a lambdaszonda okozta a meghibásodást.
30. Kapcsoljuk be a biztonsági övet.
31. Engedjük ki a parkolóféket (elektromos kézifék aktív állapotban van).
32. Töltés-visszajelző. Hiba léphetett fel az akkumulátorban vagy a generátorban.
33. A parkoló asszisztens működésben van.
34. A lehető legrövidebb időn belül keressünk fel egy szakszervizt a hiba megállapítása illetve javítása céljából.
35. Adaptív fényszóró aktív.
36. A fényszóró magasság állítását jelző lámpa. Hiba lépett fel a működésben.
37. Meghibásodott a hátsó spoiler. Keressünk fel egy szervízt és semmiképp se hajtsunk 120 km/h-nál gyorsabban.
38. Hiba léphetett fel a tetőt nyitó szerkezetben. Nyitás/csukás közben a lámpa világít, de teljesen nyitott vagy csukott helyzetben ki kell aludnia. Amennyiben világít, érdemes megpróbálni még egyszer nyitni-csukni. Ha továbbra is világít, szerviz felkeresése javasolt.
39. Hiba lépett fel a légzsák és/vagy a biztonsági öv rendszerében.
40. Engedjük ki a kéziféket ( be van húzva ). /Bizonyos típusokban azt jelzi, hogy a fékolaj szintje alacsony/
41. Víz került az üzemanyagba.
42. Az utasoldali légzsák nem működik, vagy ki van kapcsolva.
43. Karbantartás szükséges, minél előbb keressük fel a szervizt.
44. Tompított fényszóró bekapcsolva.
45. Eltömődött a légszűrő, mielőbb ki kell cserélni.
46. Gazdaságos üzemmód aktív.
47. Lejtmenet vezérlő aktív.
48. A hűtővíz hőmérséklete túl magas. A komolyabb kár elkerülése érdekében állítsuk le az autót. Miután a víz lehűlt, szükség esetén töltsük újra a tartályt. Amennyiben a következő indítás után is túlmelegszik, haladéktalanul forduljunk szakemberhez.
49. Az ABS rendszer nem működik. Ez lehet egy elkoszolódott szenzortól egészen a vezérlőegység meghibásodásáig. Haladéktalanul keressünk fel egy szakszervizt ahol a hiba pontosan behatárolható illetve javítható.
50. Az üzemanyagszűrőt ki kell cserélni.
51. Valamelyik ajtó nyitva van.
52. A motorháztető nyitva van.
53. Alacsony az üzemanyag szint.
54. Az automata sebességváltó meghibásodott, melynek oka számtalan dologra vezethető vissza. Mindenképpen szakszervizben tárjuk fel a hiba forrását a lehető legrövidebb időn belül.
55. A sebességhatároló rendszer aktív.
56. Meghibásodott a lengéscsillapító, vagy az azt vezérlő elektronika. A hiba elhárítása nem tűr halasztást. Mindenképp keressünk fel egy szakszervízt, ahol számítógépes diagnosztikával ki tudják olvasni a hibát illetve meg tudják javítani.
57. A motort azonnal állítsuk le a motorkár elkerülése érdekében. A gépjárművet el kell juttatni a szakszervizbe, ahol a hiba okát meg tudják állapítani. Előfordulhat, hogy meghibásodott az olajpumpa. Ez esetben nem mérvadó az olajszint, mert hiába van megfelelő mennyiségű olaj a motorban, ha nincs ami odaszállítsa, ahova kell.
58. A szélvédő fűtése aktív.
59. A csomagtartó nyitva van.
60. A Menetstabilizáló (ESP) ki van kapcsolva vagy nem működik. Amennyiben nem a sofőr kapcsolta ki, mindenképp keressen fel egy szakszervízt a hiba elhárítása céljából.
61. Az esőszenzor aktív.
62. Motorhiba. A lámpa világítását több tényező is okozhatja. Lehet egy lambdaszonda hibától kezdve akár egy vezérlés átugrás is. Mindenképpen egy szakszervíz felkeresése javasolt a lehető legrövidebb időn belül. Amennyiben szükséges a gépjárművet vontatva vagy trailer segítségével.
63. Hátsó ablakfűtés bekapcsolva.
64. Automata ablaktörlő aktív.
A komplexauto.hu készített egy zanzásított magyarázatot, amit érdemes kinyomtatni is.
* az autószerelőm véleménye:
Mit tegyünk ha az autó túlmelegedett?
1. Ha meg tudunk állni valahol biztonságosan
Húzódjunk le, állítsuk le az autót. Ha látjuk a motorháztetőből kiáramló gőzt, azonnal álljunk meg.
Nyissuk ki a motorháztetőt, hogy a hő eloszoljon (figyeljünk arra, hogy egyes autóknál közel van a nyitóreteszhez a hűtősapka, így a gőz könnyen megégethet bennünket).
Ne nyissuk ki a hűtősapkát, amíg a motor meleg!
Ellenőrizzük a hűtőfolyadékot, és ha szükséges, töltsük fel. A legtöbb autóban, a hűtővíz műanyag tartályán keresztül látszik, ha a szintje alacsony.
Ha tudjuk, keressük meg a szivárgás helyét a hűtési rendszerben (hűtő, vízcsövek, tömítések – ezekben fordulhat elő szivárgás). Ha nem értünk hozzá annyira, keressük fel egy autószerelőt és kérjük meg, hogy végezzen nyomás tesztet a hűtőrendszeren.
Döntsük el, hogy megyünk tovább vagy megállunk, és hívunk segítségét (ha fel tudtuk tölteni a hűtőfolyadék szintjét, tovább mehetünk, de ne feledjük, a hiba nincs elhárítva)
** Itt nem szereplő jelzés lehet (pl.Seatnál) EPC, azaz Electronic Power Control. Ilyenkor általában a pillangószelep a hibás. Szakszervíz.
*** Narancssárga háromszögben felkiáltójel (pl.Volvonál) : Kipörgésgátló.
Ha ez hasznos volt számodra, oszd meg másokkal is és látogass el a lap legalján lévő képes ajánlatokhoz!
Teszteld magad:
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: